Prestaties meten

meten-permo.jpeg

Doelen en meetfactoren prestaties kunnen gaan volgen

We richten het tool naar uw doelen en meetfactoren in, zodat uzelf en uw medewerker de prestaties kunnen gaan volgen. Dit is het technische gedeelte wat we de eerste keer voor u doen, maar waar u daarna zelf via een interface de getallen kunt bewerken.

Tevens bepalen we samen met u wat de prestaties mogen opleveren aan bonuspunten voor uw medewerker en stellen we dit in.

Nadat de doelen vanuit de bedrijfsstrategie en functie van de medewerker zijn bepaald, dienen deze prestatiedoelen meetbaar gemaakt worden. Naast de beïnvloedbaarheid door de medewerker is de meetbaarheid minstens zo belangrijk. En wel meetbaarheid op liefst dagelijkse basis. Want de kunst is om de medewerker te motiveren om dagelijks maximaal te presteren. En niet alleen aan het einde van de maand als hij of zij z’n targets nog ‘even’ moet halen.

Bij deze stap komt ook het inrichten van het systeem, waarbij de prestatiedoelen, hoe ze gemeten worden, welke doelen er behaald moeten worden ingevuld worden. De administrator (de manager of de eigenaar) kan deze getallen via een interface bewerken.

Uiteraard gaan we ervan uit dat de prestatiedoelen altijd overeengekomen zijn met de medewerker.

Tegenover het behalen van doelen staan bonuspunten. De relatie tussen deze doelen en de bonuspunten wordt in deze fase ook bepaald en in het systeem vastgelegd. Het doel van het werken met bonuspunten is dat de medewerker iedere dag ‘iets’ kan verdienen als hij zijn dagelijkse doelen behaalt. Het is vergelijkbaar met de zegels bij de supermarkt. Als beloning voor het kopen van boodschappen ontvangt de shopper zegels. En met die zegels kan gespaard worden voor een uitje of om iets aan te schaffen.